Ţiriac, Patriciu et Co.


Zice Ion Ţiriac într-o emisiune tv (citat aproximativ): „Se puteau face afaceri şi înainte de ’89. Nu cine ştie ce, dar se putea. Eu de pildă, cumpăram o sticlă de coniac, mă duceam cu ea la Moscova, o vindeam, iar cu banii căpătaţi cumpăram ceasuri pobeda, pe care le aduceam în ţară şi le vindeam cu un preţ bun. Asta făceam. Şi nu mi-e ruşine s-o spun.”… (În timp ce Patriciu râde cu poftă. O fi ştiind el de ce.)

Mă gândeam ascultându-l: şi eu am făcut „afaceri” înainte de ’89. Aveam nişte rude la Chişinău, deci tot în URSS. Părinţii mei i-au vizitat la începutul anilor ’60. La plecare au luat cu ei vreo două pulovere de lână şi câteva perechi de şosete bărbăteşti, cumpărate de mine. Acolo rudele mele le-au vândut, iar cu banii încasaţi au cumpărat pentru mine un aparat foto, un trepied şi un exponometru. Asta, pentru că îmi doream foarte mult să fotografiez. Nici prin cap nu mi-a trecut să vând acele obiecte în ţară (să le vând bine, nu-i aşa?) şi cu banii căpătaţi să cumpăr altceva pentru vânzare în URSS. Şi tot aşa… Iar dacă aş fi făcut-o, mi-ar fi fost după aceea foarte ruşine. De altfel nici cu amintirea acelei „tranzacţii” nu mă simt astăzi foarte confortabil…

Zice, la rândul său, Dinu Patriciu, răspunzând întrebării Ce înseamnă un om de afaceri? (Citat de asemenea aproximativ.) „Este un om care la un moment dat crede că poate să facă bine pentru ceilalţi.”

Hai să fim serioşi! Un om de afaceri (distinct, după părerea ambilor granguri, de afacerist; nu, de fapt nu-i nicio deosebire) se caracterizează prin mai multe însuşiri. Dar însuşirea primordială, după părerea mea, este să fie ahtiat de bani. Celelalte însuşiri mă abţin să le trec în revistă.

Dacă Ion Ţiriac, întorcându-se în ţară cu maşina, şi fiind oprit de un agent de circulaţie pentru contravenţia de a fi depăşit viteza maximă legală, comentează în mass-media faptul la modul „Cum îşi permite? După tot ce am făcut eu pentru ţară!”, în care dintre ipostaze se plasează? În aceea de om de afaceri, sau în cea de afacerist?… Iar când, cu ceva ani în urmă, apare „pe sticlă”, negru de furie în legătură cu scandalul feciorului său acuzat de consum şi trafic de droguri, şi tună şi fulgeră împotriva „ministresei” Macovei înainte de orice verdict al vreunei curţi de justiţie, în ce ipostază o face? Om de afaceri? Afacerist?.. Om bogat? Om cu bani? (Altă distincţie plăcută celor doi granguri.) Sau mai degrabă în ipostaza care i se potriveşte cel mai bine, aceea de ţopârlan plin de bani?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lasă un răspuns

