Curiozitatea lui Amos Oz şi curiozitatea lui Liiceanu


Talk-show la Ateneu, organizat cu prilejul vizitei în România a lui Amos Oz. 27 februarie 2012. Interlocutor: Gabriel Liiceanu.

„Curiozitatea este o virtute — spune Amos Oz către finalul dialogului. Eu cred că oamenii curioşi sunt mai buni decât oamenii care nu sunt curioşi.”

„Eu nu sunt de acord că e un merit această curiozitate — spune Liiceanu. Pe mine curiozitatea mă trimite cu gândul la vecinii mei de bloc, informatori, care mă turnau la Securitate pe vremea comunismului. Eu nu vreau să amestec curiozitatea scriitorului cu acea curiozitate a vecinului de bloc.”

Pe Amos Oz îl interesează curiozitatea existenţială, curiozitatea care face lucrurile, ideile, să se mişte. Pe Liiceanu îl interesează curiozitatea de mahala. Amos Oz, deschis, entuziast, copilăros. Liiceanu, încruntat, închistat în convenţii balcanice, lipsit de empatie, bătrân sufleteşte. Tipic… pentru fiecare din cei doi.

Actualizare, 24 noiembrie 2014. Iată ce spune Solomon Marcus într-un articol publicat pe Contributors.ro, „Zece nevoi umane de care educaţia ar trebui să ţină seama”, 24 nov. 2014:

„Eram în copilărie într-o permanentă stare interogativă, de curiozitate, de mirare, de extaz în faţa spectacolului naturii şi al lumii, al propriei mele fiinţe. Pentru a da un singur exemplu, sunt de-a dreptul fermecat de năzdrăvăniile creierului meu, în materie de memorie şi de imaginaţie. În fiecare seară, când mă las pradă somnului, mă întreb ce călătorii neaşteptate îmi vor oferi visele din noaptea respectivă. Starea de mirare, de extaz mi-a alimentat totdeauna pofta de viaţă, a fost mereu o sursă de energie. Atunci când sunt întrebat: de ce trăieşti? îi răspund: pentru a mă mira.”


Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

Lasă un răspuns

