Cezar, cu „It’s my life”, n-a fost minimalist. Nici mizerabilist!


Reprezentantul României la concursul Eurovision 2013, Cezar Ouatu, cu cântecul „It’s my life” (muzica şi versurile, de Cristian Faur), s-a clasat pe locul 13 şi în general a dezamăgit o sumedenie de comentatori din ţară şi de peste hotare, care i-au criticat — şi ridiculizat —, mai tot ce se putea critica (şi ridiculiza mai mult sau mai puţin obtuz): vocea, „expresia facială”, costumaţia, show-ul, cântecul şi câte şi mai câte.Cezar Ouatu

„Cezar ar fi putut câştiga premiul pentru cea mai bizară apariţie, cu scenografia sa de tip pop-opera având ca temă vampirii”, se afirmă într-un articol de pe www.mirror.co.uk. „Parcă a înghiţit-o pe Susan Boyle, iar ea ţipă după ajutor”, scrie The Guardian. „Un român (…) îmbrăcat într-o haină cu paiete, care se ridică în mod miraculos în noapte. Numai la Eurovision”, găsim scris în The Independent, într-un editorial critic la adresa costumaţiei concurenţilor, iar prestaţia lui Cezar este taxată de Associated Press drept „bizară”. „Ciudaţii” din România şi-au atras critici şi ironii cam peste tot în lume în urma finalei de la Malmö, din 2013. Este oare de mirare?

Să ne amintim producţiile artistice pentru care România s-a ales cu laurii juriilor şi ai criticii europene şi transatlantice în ultimii ani. Publicul a avut ocazia să ia notă de cum (nu) funcţionează catastrofalul sistem public de sănătate din România în lung-metrajul presupus artistic al lui Cristian Puiu, intitulat „Moartea domnului Lăzărescu”; sau cum, în regia aceluiaşi, încearcă să pătrundă mafia drogurilor în spaţiul mioritic, cu bibici şi pamponi încruntaţi, şi miţe şi didine nevricoase, în costumaţie şi cu apucături de import din Sicilia. Publicul a avut ocazia să vadă (pe săturate), în toată „splendoarea” lui, un avorton (la propriu) abandonat pe pardoseala băii unui hotel, ambele — avortonul şi hotelul — din „Epoca de aur” ceauşistă. Sau, recent, publicul occidental a avut prilejul să se delecteze cu ororile bigotismului medieval perpetuat până în zilele noastre la o mânăstire… de unde altundeva dacă nu din România? Şi câte altele asemenea… Publicul şi juriile europene au avut ocazia să verse o lacrimă de compasiune (în sensul lui Jean–Jacques Rousseau) pentru greu încercatul popor român (cu arta lui cu tot). Şi, profitând de ocazie, să savureze — prin contrast — propria-i situare la adăpost, mult deasupra mizeriilor lagărului socialist, de care istoria l-a scutit.

Sigur că, având un asemenea fundal (în subconştientul publicului şi al juriului Eurovisionului de la Malmö), spectacolul lui Cezar Ouatu a scandalizat. Cum de a îndrăznit acest „paria” al Europei (din afara spaţiului Schengen) să se împopoţoneze cu paiete şi să se pretindă egalul nostru? Unde-i minimalismul, unde-i mizerabilismul bon pour l’Orient pentru care am noi am catadicsit să le dăm românilor un… raport MCV artistic favorabil?

După părerea mea, „It’s my life” a fost un spectacol remarcabil, de mare forţă, cu o punere în scenă cât se poate de inspirată, cu o dinamică a spectacolului nu pur decorativă (cum se întâmplă în cele mai multe cazuri) ci în perfectă armonie cu ideea de viaţă–vis, viaţă–iubire, viaţă—dorinţă, viaţă–profunzime şi, până la urmă, viaţă–obsesie. Căci obsesie — în sensul de mod de viaţă — este cuvântul cheie al cântecului lui Cezar. Şi, căreia, ca orice obsesie–mod–de–viaţă, îi stă bine învăluită în mişcare impetuoasă, în falduri, în roşu, în negru şi în lumină plină de mister (eventual, da, de ce nu, chiar şi în lumină crepusculară de castel al lui Dracula!). Şi, contrar a ceea ce crede un ziarist român… obsedat de poziţia sa dominantă în jurnalistica dâmboviţeană, îi stă bine şi exprimată în falsetele la care recurge românul cu „haină cu paiete” marca Doina Levintza.

Da, românii poate că au fost ciudaţi. Stranietatea descalifică? La Malmö se pare că da. Aştept cu interes să văd câte „Teardrops” de admiraţie va stoarce în lunile următoare melodia „cuminţilor” campioni danezi.

Anunțuri
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: