Pastorul Joachim Gauck: întrebări esenţiale…


…Şi răspunsuri… personalizate

„Dumnezeu ori vrea să înlăture răul [din lume] şi nu poate — şi atunci Dumnezeu este slab. Ori poate s-o facă, dar nu vrea — şi atunci Dumnezeu este rău.” Iată dilema care se ridică înaintea credincioşilor înclinaţi spre reflecţie, de ieri şi de azi, inclusiv înaintea pastorului luteran Joachim Gauck*, actual preşedinte al Germaniei şi fost preşedinte al Autorităţii pentru Studierea Dosarelor Stasi: o dilemă iscată de „coexistenţa” dintre răul omniprezent şi Creatorul lumii, atotputernic şi bun. Încercând să iasă din această dilemă, pastorul Gauck găseşte o soluţie de tipul „oul lui Columb”, probabil unica posibilă: „Poate că-i pur şi simplu o minune că se deschide o cale a lui în ciuda–a–toate.” (Op. cit., p. 114)

Dacă rezolvarea este în ciuda–a–toate, atunci se pune, firesc, întrebarea: ce mă face totuşi să aleg credinţa? Întrebare la care autorul încearcă să răspundă neîntârziat (p. 115): „Ambele sunt grele: să crezi şi să nu crezi. Dar, deşi credinţa mea nu-mi aduce vreo siguranţă indiscutabilă, împart cu alţi credincioşi (subl. mea) experienţa că adevărul spiritual, cel relaţional, de care am fost atinşi cândva în cursul vieţii noastre, întrece adevărurile disparate ale vieţii şi strălucirea logicii (subl. mea).”

Joachim Gauck Iarna-n vara primavara-n toamnaPentru a-şi explica opţiunea în favoarea credinţei, pastorul Gauck, oricât de onest l-ar arăta remarcabila sa angajare civică, recurge la mici (dar nu puţine) şiretlicuri (să admitem, involuntare) pe o întindere de doar două fraze.

Întâi şi întâi îi gratulează cu o distinsă metaforă pe cei „atinşi de adevărul spiritual”, adică cei credincioşi, cărora le atribuie ab initio superioritatea iluminării; căci ce altceva este atingerea — se subînţelege, de aripa divină —, dacă nu iluminare? Cu atât mai mult cu cât adevărul spiritual este, după cum se poate deduce, unic.

Apoi, pastorul îi înnobilează pe credincioşi cu sacrificiul renunţării la siguranţa indiscutabilă [pe care le-ar conferi-o ştiinţa şi raţiunea]; când în realitate lucrurile stau exact pe dos: necredincioşii sunt aceia care renunţă la confortul oferit de credinţă, unde îndeobşte totul este stabilit odată pentru totdeauna, prin dogmă, iar gândirea nu-i neapărat necesară; şi, deseori, nici acţiunea. Ştiinţa şi raţiunea nu le asigură necredincioşilor niciun fel de „siguranţă indiscutabilă”, ci, dimpotrivă, nasc noi şi noi întrebări şi îndoieli; de unde, în treacăt fie spus, progresul necontenit. În timp ce religia rămâne în încremenirea ei, nezdruncinată decât, eventual, de descoperirile ştiinţei şi ale raţiunii, pe care se vede nevoită fie să le explice, să se pună de acord cu ele, fie să le contracareze pentru a nu periclita edificiul dogmei.

„Adevăruri disparate” şi „strălucirea logicii”, e tot ce vede Gauck că le poate oferi ştiinţa şi raţiunea celor lipsiţi de iluminarea credinţei — fiinţe inferioare, acestea din urmă, care nu pot aspira la adevărul unic şi total al omului religios. Cât despre logică, pastorul o vede strălucitoare (citeşte confortabilă), omiţând — probabil cu bună-credinţă — logicile moderne care, adaptându-se realităţii… reale, operează deja de o bună bucată de vreme cu incertul, cu vagul şi cu nedefinitul.

În sfârşit, autorul cărţii, animat de acelaşi avânt partizan, nu uită să se refere la comuniunea credincioşilor, cu care „împarte” adevărul spiritual ş.a.m.d. Probabil că pastorul mizează aici pe bunele condiţii de cazare pe care biserica le oferă credincioşilor, spre deosebire de laicii lipsiţi de lăcaşuri de (ne)cult. Cât despre afirmaţia sa că experienţa religioasă „întrece adevărurile disparate ale vieţii”, aceasta rămâne până una, alta — împreună cu fundamentul opţiunii sale pentru credinţă — fără susţinere.

*Autor al cărţii Iarnă-n vară, primăvară-n toamnă, apărută în 2013, la editura Curtea Veche, în traducerea lui Michael Astner, nu lipsită de stângăcii şi cu note de subsol în vădit exces.

Anunțuri
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s